Šiuo metu kosmetika dažnai
save pristato, kaip kažko savyje neturinti (free of): be parabenų, dirbtinių
kvapiklių ir dažiklių, be naftos chemijos ir pan. Dalis jos tikrai yra tokia,
dalis tik skelbiasi – nes vietoje vienų nepageidautinų medžiagų sudėtyje turi
kitas, bet veikiančias panašiai. Kai klientai išmoks naujus pavadinimus, bus
jau atrasti nauji pakaitalai. Toks gyvenimas - "show must go on".
Tačiau šou reikalai sau, o kosmetikos reikalai sau.
Tikra natūrali ir ekologiška kosmetika iš tiesų yra be tų nepageidaujamų
ingredientų – tai ne rinkodaros triukas, tai jų kosmetikos kūrimo filosofija.
Jiems savaime aišku, kad kosmetikos negalima gaminti iš medžiagų, kurios gali
būti pavojingos, o po to tikrinti ją su gyvūnais, siekiant įrodyti, kad tikrai
nekenkia.
Tokia vertybinė ir profesinė nuostata vartotojui duoda
labai daug. Bet ar to pakanka? Kyla klausimas, jei kosmetika reklamuojasi
esanti "be", tai gal ji nieko ir nedaro? Jei nieko joje nėra, tai kam tada ją
naudoti? Gal vertėtų išsiaiškinti, kas tas "niekas", kurio natūralioje
kosmetikoje yra?
Reikia labai gerai atskirti tuos ingredientus, kurių
reikėtų, kad nebūtų, ir tuos, kurie turėtų būti ir atlikti savo teigiamą
funkciją. Nors įprastinės cheminės kosmetikos gamintojai ir nesutinka, šios dvi
medžiagų grupės skiriasi. Tai yra, gali būti kosmetika, kuri turi daug
kenksmingų ingredientų, bet grožio efektą pasiekia (dažniausiai tai garsių ir
brangių prekinių ženklų produktai), gali būti tokia, kuri tik kenkia, bet ir
efekto nepasiekia (pigiausia kosmetika priklausys šiai grupei), trečioji grupė
– nekenksminga, bet ir neveiksminga ir ketvirtoji – nekenksminga ir veiksminga
(normalu, kad ji neturėtų būti pigi).
Logika sakytų, kad priklausomai nuo siekiamo rezultato
ir požiūrio, klientas turėtų rinktis pirmąją arba ketvirtąją grupę. Nes kam
leisti pinigus (kad ir santykinai mažesnes sumas) neveiksmingam daiktui? Bet
tenka pripažinti, kad praktikoje logikos čia mažai. Matyt žmonės mano, jog ant
veido kažką tepti reikia ir nelabai rūpinasi, ar tas tepimas duoda kokios
naudos. Svarbu tik kad pigu, įprasta ir (arba) gerai išreklamuota. Apie tokius
pasirinkimus diskutuoti nėra ką, nes tokie klientai nesidomi nei kosmetikos
funkcija, nei sudėtimi, nei potencialia sudedamųjų dalių žala, nei nauda.
Be kainos ir žinomumo jiems dar gali būti įdomus
kvapas, spalva ir konsistencija - kad gerai teptųsi ir susigertų. Šie
kriterijai ir sudaro masinės kosmetikos "gerumo" pagrindą – gaminamas pigus,
patrauklios spalvos, kvapo ir konsistencijos produktas. Visa kita nesvarbu – ar
jis drėkina, ar sausina, ar ramina, ar dirgina, ar plauna, ar tik putoja, ar
subalansuoja odos riebalų apykaitą, ar išmuša iš pusiausvyros. Ir reklaminiai
teiginiai parenkami ne pagal produkto savybes, o pagal tai, ką klientas nori
girdėti. Viskas teisingai – ko klientas nori, tą gamintojas ir pagamina.
Diskusijos prasideda ten, kur klientui svarbu
kosmetikos atliekama funkcija. Mat nuostata, kad grožis reikalauja aukų, tikrai
populiari. Ne viena moteris paaukoja savo ilgalaikį natūralų grožį už
trumpalaikį išskirtinį spindesį. Vertinant be išankstinių asmeninių nuostatų,
toks elgesys irgi racionalus, nes kiekvienas žmogus vertina rizikas skirtingai
ir renkasi tai, kas jam atrodo svarbiausia. Su viena sąlyga, kad pasirinkimas
atliekamas sąmoningai – t.y., besirinkdamas žmogus supranta ir neigiamas savo
pasirinkimo puses.
Šį sprendimą sunkina vyraujantys mitai. Pavyzdžiui
mitas, kad be cheminių priemonių grožio pasiekti negalima. Arba, kad be
cheminių konservantų kosmetika sugenda vos ją atidarius ir pan. Aišku, tokius
mitus uoliai palaiko rinkoje absoliučiai dominuojantys cheminės kosmetikos
gamintojai, juolab, kad lėšų rinkodarai jie skiria daug. Šiuos mitus taip pat
palaiko ir kai kurie natūralios kosmetikos gamintojai (nors gal jiems taip ir
neatrodo), kurie mano, kad pakanka, jog sudėtyje nėra kenksmingų ingredientų -
sumaišysim geras medžiagas ir kas nors iš to gausis. Iš tikrųjų, gaunasi "kažkas". Bet tas kažkas visai nebūtinai atlieka kosmetikos funkcijas.
Taigi kokias funkcijas atlieka kokybiška natūrali
kosmetika ir kokie ingredientai leidžia tai padaryti?
Ir veido, ir kūno, ir plaukų priežiūros priemonės visų
pirma turi drėkinti, ir drėkinti taip, kad ta drėgmė odoje išliktų. Nes drėgmė
– gyvybės pagrindas. Jei jos trūksta, nei apie sveikatą, nei apie grožį
nekalbame. Ypač geri drėkikliai ir humektantai (drėgmės sulaikytojai) yra
simondsijų (jojoba), sviestmedžių aliejai, alavijų lapų sultys. Antra,
kosmetikos priemonės maitina (papildo lipidais ir baltymais) pagal odos tipą.
Sausos odos kremuose ir sausų plaukų kondicionieriuose ši funkcija itin svarbi.
Puikiausiai odą maitina šalto spaudimo kokosų,
alyvuogių, sviestmedžio aliejai, baltymais papildo jūros dumbliai, avižos,
kynva, pienas. Riebiai odai skirtiems kremams svarbu, kad jie balansuotų (per
didelį) riebalų išsiskyrimą ir turėtų priešuždegiminių medžiagų, tokių kaip
arbatmedis, medetka, jonažolė, šalavijas, dilgėlė. Mišrios odos kremams svarbus
teisingas maitinimo ir riebalų balansavimo funkcijų derinys. Apsauginiai kremai
skirti apsaugoti veidą esant vėjui, šalčiui, saulei, oro taršai. Į jų sudėtį
įeina medžiagos, padengiančios odą apsauginiu sluoksniu (augalinis glicerinas,
bičių ar avių vilnos vaškas) ir stiprūs antioksidantai. Neturėtų klientų
stebinti faktas, kad jie kartais blogiau tepasi – gal tai nėra esminis
trūkumas, jei savo funkciją jis atlieka gerai? Lygiai taip pat nėra sudėtinga
suplakti buteliuką prieš naudojant, kadangi gamintojas nedėjo jokios cheminės
medžiagos, kuri atliktų emulsiklio funkciją.
Šampūnai turi plauti ir nedirginti odos. Jei oda
jautri, jie turi ją dar papildomai ir raminti. Visai nebūtinai jie turi putoti
– putojimas tik palengvina paskirstyti šampūną ant plaukų. Putojimo efektą
sukuria dirbtiniai sulfatai, o natūralios medžiagos putoja švelniai, bet plauna
kokybiškai. Už tą laiką, kurį galbūt sugaištame ilgiau trinkdami galvą tokiais
šampūnais, gauname ilgalaikį atlygį: sveikus plaukus, neniežtinčią ir nepleiskanojančią
galvos odą. Ne per vieną kartą, bet per mėnesį tikrai pamatysime rezultatą. Ir
plaukus nebūtina maitinti silikonu, kad jie nesiveltų, nelūžinėtų ir gražiai
žvilgėtų – pakanka naudoti natūralių baltymų ir aktyvių augalų ekstraktų
turtingus natūralus kondicionierius.
Beveik visi natūralios kosmetikos gamintojai turi
liniją ar kelias, skirtas jautriai ir probleminei odai. Logiškai mąstant to ir
reikėtų tikėtis, nes kas kitas gali pretenduoti padėti odai, kuri ypač jautri
cheminiams dirgikliams. Paprastai tai nesudėtingų receptūrų gaminiai, kurių
pagrindą sudaro šalto spaudimo aliejai, raminančio poveikio augalų ekstraktai
(alavijas, ramunėlės, medetkos). Tai ir yra tie "paprasti" kremai, muilai ir
prausikliai, kurių klientai ieško vaistinėse, bet nebūtinai ten juos suranda
tarp masės pigių ir dirbtinių.
Tiesa, natūralūs ingredientai taip pat gali sukelti
alergiją. Šiais alergijų epidemijos laikais vis labiau praranda prasmę sąvoka "potencialus alergenas", nes alergizuoti gali praktiškai bet kas. Tačiau šis
poveikis matomas. Cheminės kosmetikos poveikis gali būti ir nematomas – ji savo
ilgu ir lėtu veikimu išderina organizmą ir sukuria problemą. Alergiškiems
žmonėms svarbu vengti cheminės kosmetikos ir išsiaiškinti koks konkretus
ingredientas ar jų derinys alergizuoja.
Natūrali kosmetika turi ką pasiūlyti ir odos
jaunystei. Visų pirma antioksidantus. Juk antioksidantai yra augalinių medžiagų
koziris: šaltalankių, erškėtuogių aliejai, granatų ekstraktas, žalioji arbata
Matcha, vynuogių kauliukai, rozmarinai, jūros dumbliai... Normaliam odos
funkcionavimui būtina gama linoleno rūgštis (GLA), kurios itin gausu nakvišų
aliejuje. Esminės nesočiosios riebalų rūgštys (omega 3 ir omega 6) veiksmingos
ne tik gaunamos su maistu, bet ir per odą – jų turtingi erškėtuogių ir kanapių
aliejai gelbsti odą ir nuo rimtesnių sutrikimų.
Naudojamos natūralioje kosmetikoje ir šiuolaikinės
technologijos – pvz., iš augalų išgautos liposomos, kurios "nuneša"
maistingąsias medžiagas į giluminius odos sluoksnius. Avižų baltymai stangrina
ir lygina odą, silicio turtingi augalai (pvz., asiūklis) trukdo formuotis
kryžminėms kolageno jungtims ir sendinti odą. Antioksidantai teikia odai
vitaminus A ir E, kurie minkština ir lygina odą, vitaminą C, kuris saugo mūsų
odos kolageną. Iš vaisių gaunamos AHA rūgštys naudojamos odai regeneruoti;
molis, avižų, migdolų ar abrikosų miltai – ją švelniai šveisti. O kur dar
eteriniai aliejai, CO2 ekstraktai, paslaptingosios spagirinės esencijos?
Legendose apdainuotą poveikį grožiui turintys ypatingi augalai, tokie kaip rožė
ar ženšenis?
Tas "niekas", kuris yra natūralioje kosmetikoje, yra
toks didelis, įvairus ir sudėtingas, kad tik tam atsidavę profesionalai jį gali
suprasti ir panaudoti grožio kūrimui. Mums, paprastiems mirtingiesiems,
skaitantiems kosmetikos gaminių sudėtis, reikėtų pasitelkti vaizduotę ir bent
pagalvoti apie tuos augalus, kurie ten įvardinti. Tai neabejotinai palengvintų
mūsų pasirinkimą.
O kaip, paklausite, sertifikatai? Ar jie ne išeitis? Ne, tik pagalba - pagalba susigaudyti, ko kosmetikoje nėra. To, kas joje yra, negali įvertinti vienareikšmiai.
O kaip, paklausite, sertifikatai? Ar jie ne išeitis? Ne, tik pagalba - pagalba susigaudyti, ko kosmetikoje nėra. To, kas joje yra, negali įvertinti vienareikšmiai.
Taigi nepaisant totalaus gamintojo ir vartotojo
susvetimėjimo, kuomet tarp jų įsiterpia sertifikuotojai, vertintojai, klientų
nuomonių tinklaraščiai ir socialiniai tinklai, kokybės norinčiam vartotojui
gamintojas tebėra svarbus. Nes nuo gamintojo požiūrio, žinių, įgūdžių, jo
talento ir meistriškumo priklausys, ar natūrali kosmetika bus tiktai
nekenksminga, ar ir veiksminga. Nuo jo skonio priklausys, ar jums ji gardžiai
kvepės ir bus maloni. Nes nepaisant kibernetinio amžiaus, globalaus
pasirinkimo, kuo plačiausios techninių žinių sklaidos ir vartotojų išprusimo,
yra vykę ir nevykę kūriniai: kaip architektūros, dizaino, kulinarijos, taip ir
kosmetikos.
Straipsnio autorė doc. dr. Guoda Azguridienė
WWW.GRYNAS.LT
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą